De franchiseovereenkomst

Wat is de franchise?

Franchise is juridisch gezien een vorm van verticale samenwerking tussen zelfstandige ondernemers. De term franchise duid een pakket van industriële of intellectuele eigendomsrechten aan, dat geëxploiteerd wordt voor de wederverkoop van goederen of het verrichten van diensten. Bij een dergelijk pakket kunnen bijvoorbeeld handelsnamen, gebruiksmodellen en knowhow zitten.

De franchiseovereenkomst

Van een franchiseovereenkomst is sprake wanneer twee ondernemingen een overeenkomst sluiten waarbij de ene partij tegen vergoeding aan de andere partij het recht geeft om de franchiseonderneming te exploiteren. De franchiseonderneming bestaat uit de afzet van een bepaald soort goederen of diensten binnen het bestaande model.

Meestal is aan de franchiseovereenkomst een tal van andere overeenkomsten gebonden zoals:

  • de koopovereenkomst;
  • dienstverleningovereenkomst;
  • kredietovereenkomst;
  • Licentieovereenkomsten.

Voordelen van de franchiseovereenkomst

De franchiseovereenkomst is goed afgebakend en afspraken zijn er duidelijk in vastgelegd. Daardoor wordt uiteindelijk de concurrentie bevorderd. De overeenkomst dient bijvoorbeeld minimaal verplichtingen te bevatten die betrekking hebben op het gebruik van een gemeenschappelijke naam en/of logo. Daarnaast wordt er knowhow gedeeld en een voortdurende commerciële en technische ondersteuning geboden aan de franchisenemer.

Voorbeelden van bekende franchiseondernemingen zijn:

  • HEMA
  • McDonalds
  • Praxis
  • Albert Heijn

Wij zijn Avenc

  • 085 - 130 2685
  • [email protected]
  • 06-43423451
  • Rigtersbleek-Zandvoort 10-125, 7521BE te Enschede

Onze kennisbank

Leer zelf hoe de juridische wereld werkt. Bekijk onze uitgebreide kennisbank.

Aansprakelijkheid in de algemene voorwaarden uitsluiten
Algemene voorwaarden
In uw algemene voorwaarden kunt u bedingen laten opnemen die u en uw onderneming beschermen. Een van de meest belangrijke bedingen die dienen ter bescherming is het beding tot uitsluiting van de aansprakelijkheid in de algemene voorwaarden. Hoeveel aansprakelijk kunt u dan laten uitsluiten in uw algemene voorwaarden?
Lees verder
Algemene voorwaarden voor B2B anders dan voor consumenten
Algemene voorwaarden
Als de doelgroep van uw onderneming B2B, business to business is, zullen uw algemene voorwaarden er geheel anders uitzien dan wanneer uw doelgroep consumenten zouden zijn. Voor consumenten gelden namelijk strenge beschermingsregels vanuit de wet. Een consument heeft bijvoorbeeld 14 dagen bedenktijd na het kopen van het product en een geld terug garantie.
Lees verder
Wanneer kan een beding of de gehele algemene voorwaarden vernietigd worden?
Algemene voorwaarden
In geval van vernietiging blijft de rechtshandeling bestaan (anders dan bij nietigheid), maar heeft de vernietiging gevolgen voor de rechtsgevolgen. Vernietiging van een beding of de gehele algemene voorwaarden kan geschieden op basis van twee gronden (6:233 BW):
Lees verder