Aansprakelijkheid in de algemene voorwaarden uitsluiten

Aansprakelijkheid in de algemene voorwaarden beperken of uitsluiten

In uw algemene voorwaarden kunt u bedingen laten opnemen die u en uw onderneming beschermen. Een van de meest belangrijke bedingen die dienen ter bescherming is het beding tot uitsluiting van de aansprakelijkheid in de algemene voorwaarden. Hoeveel aansprakelijk kunt u dan laten uitsluiten in uw algemene voorwaarden? Eigenlijk bijna alle onrechtmatige daden en schade die u niet opzettelijk of roekeloos heeft aangebracht aan de andere partij kunt u uitsluiten. Of anders gezegd; u kunt het beding in uw algemene voorwaarden zo opstellen dat u bijna alle aansprakelijkheid uitsluit tenzij u met opzet een ander schade heeft aangebracht.

Aansprakelijkheid en verzekering

Daarnaast kunt u in het aansprakelijkheidsbeding opnemen dat u slechts aansprakelijk bent tot en met de hoogte van het bedrag waarvoor u verzekerd bent door middel van een aansprakelijkheidsverzekering. Een andere bescherming die u kunt opnemen in het beding in uw algemene voorwaarden is dat de aansprakelijkheid een vervaltermijn heeft. Dit sluit de mogelijkheid om aansprakelijk gesteld te worden voor iets wat jaren geleden is voorgevallen.

Zoals u leest kan het aansprakelijkheidsbeding in uw algemene voorwaarden veel bescherming bieden. Daarnaast kunt u in uw algemene voorwaarden een beding opnemen voor overmacht. Zodat u ook de aansprakelijkheid uitsluit ten aanzien van situaties die onder overmacht vallen.

Wij zijn Avenc

  • 085 - 130 2685
  • info@avenc.nl
  • Roombekerveld 43, 7523JP te Enschede

Onze kennisbank

Leer zelf hoe de juridische wereld werkt. Bekijk onze uitgebreide kennisbank.

Aansprakelijkheid in de algemene voorwaarden uitsluiten
Algemene voorwaarden
In uw algemene voorwaarden kunt u bedingen laten opnemen die u en uw onderneming beschermen. Een van de meest belangrijke bedingen die dienen ter bescherming is het beding tot uitsluiting van de aansprakelijkheid in de algemene voorwaarden. Hoeveel aansprakelijk kunt u dan laten uitsluiten in uw algemene voorwaarden?
Lees verder
Algemene voorwaarden voor B2B anders dan voor consumenten
Algemene voorwaarden
Als de doelgroep van uw onderneming B2B, business to business is, zullen uw algemene voorwaarden er geheel anders uitzien dan wanneer uw doelgroep consumenten zouden zijn. Voor consumenten gelden namelijk strenge beschermingsregels vanuit de wet. Een consument heeft bijvoorbeeld 14 dagen bedenktijd na het kopen van het product en een geld terug garantie.
Lees verder
Wanneer kan een beding of de gehele algemene voorwaarden vernietigd worden?
Algemene voorwaarden
In geval van vernietiging blijft de rechtshandeling bestaan (anders dan bij nietigheid), maar heeft de vernietiging gevolgen voor de rechtsgevolgen. Vernietiging van een beding of de gehele algemene voorwaarden kan geschieden op basis van twee gronden (6:233 BW):
Lees verder