Algemene voorwaarden voor B2B anders dan voor consumenten

Als de doelgroep van uw onderneming B2B, business to business is, zullen uw algemene voorwaarden er geheel anders uitzien dan wanneer uw doelgroep consumenten zouden zijn. Voor consumenten gelden namelijk strenge beschermingsregels vanuit de wet. Een consument heeft bijvoorbeeld 14 dagen bedenktijd na het kopen van het product en een geld terug garantie.

Verschillen algemene voorwaarden voor B2B

Bij B2B is dit niet het geval. Van ondernemers wordt verwacht dat zij meer kennis hebben van de wetgeving dan consumenten. Daarom zijn de regels voor zaken gedaan tussen bedrijven coulanter dan zaken gedaan tussen bedrijf en consument. Een paar voorbeeld zijn dat de risico-overgang en garantie tussen B2B anders geregeld is dan bij consumenten. Consumenten hebben een wettelijke aanspraak op garantie. Ondernemers hebben dit niet direct voortvloeiend uit de wet.

Daar waar de algemene voorwaarden bescherming kunnen bieden tegen consumenten kan dit ook zeker tegen B2B. U dient immers uzelf te beschermen tegen andere ondernemingen. Een moeilijkheid bij B2B is welke algemene voorwaarden van toepassing zijn aangezien het andere bedrijf ook algemene voorwaarden zal hanteren. Het is daarom bijvoorbeeld belangrijk om in uw algemene voorwaarden de toepasselijkheid van andere algemene voorwaarden van de hand te wijzen. Bij B2B zijn de algemene voorwaarden inhoudelijk dus zeer verschillend van de algemene voorwaarden bij consumenten.

Wij zijn Avenc

  • 085 - 130 2685
  • [email protected]
  • 06-43423451
  • Rigtersbleek-Zandvoort 10-125, 7521BE te Enschede

Onze kennisbank

Leer zelf hoe de juridische wereld werkt. Bekijk onze uitgebreide kennisbank.

Aansprakelijkheid in de algemene voorwaarden uitsluiten
Algemene voorwaarden
In uw algemene voorwaarden kunt u bedingen laten opnemen die u en uw onderneming beschermen. Een van de meest belangrijke bedingen die dienen ter bescherming is het beding tot uitsluiting van de aansprakelijkheid in de algemene voorwaarden. Hoeveel aansprakelijk kunt u dan laten uitsluiten in uw algemene voorwaarden?
Lees verder
Algemene voorwaarden voor B2B anders dan voor consumenten
Algemene voorwaarden
Als de doelgroep van uw onderneming B2B, business to business is, zullen uw algemene voorwaarden er geheel anders uitzien dan wanneer uw doelgroep consumenten zouden zijn. Voor consumenten gelden namelijk strenge beschermingsregels vanuit de wet. Een consument heeft bijvoorbeeld 14 dagen bedenktijd na het kopen van het product en een geld terug garantie.
Lees verder
Wanneer kan een beding of de gehele algemene voorwaarden vernietigd worden?
Algemene voorwaarden
In geval van vernietiging blijft de rechtshandeling bestaan (anders dan bij nietigheid), maar heeft de vernietiging gevolgen voor de rechtsgevolgen. Vernietiging van een beding of de gehele algemene voorwaarden kan geschieden op basis van twee gronden (6:233 BW):
Lees verder