Als de doelgroep van uw onderneming B2B, business to business is, zullen uw algemene voorwaarden er geheel anders uitzien dan wanneer uw doelgroep consumenten zouden zijn. Voor consumenten gelden namelijk strenge beschermingsregels vanuit de wet. Een consument heeft bijvoorbeeld 14 dagen bedenktijd na het kopen van het product en een geld terug garantie.
Bij B2B is dit niet het geval. Van ondernemers wordt verwacht dat zij meer kennis hebben van de wetgeving dan consumenten. Daarom zijn de regels voor zaken gedaan tussen bedrijven coulanter dan zaken gedaan tussen bedrijf en consument. Een paar voorbeeld zijn dat de risico-overgang en garantie tussen B2B anders geregeld is dan bij consumenten. Consumenten hebben een wettelijke aanspraak op garantie. Ondernemers hebben dit niet direct voortvloeiend uit de wet.
Daar waar de algemene voorwaarden bescherming kunnen bieden tegen consumenten kan dit ook zeker tegen B2B. U dient immers uzelf te beschermen tegen andere ondernemingen. Een moeilijkheid bij B2B is welke algemene voorwaarden van toepassing zijn aangezien het andere bedrijf ook algemene voorwaarden zal hanteren. Het is daarom bijvoorbeeld belangrijk om in uw algemene voorwaarden de toepasselijkheid van andere algemene voorwaarden van de hand te wijzen. Bij B2B zijn de algemene voorwaarden inhoudelijk dus zeer verschillend van de algemene voorwaarden bij consumenten.
Leer zelf hoe de juridische wereld werkt. Bekijk onze uitgebreide kennisbank.