Consumentenrechten versus uw onderneming

Bescherm uzelf tegen consumentenrechten

Consumenten worden in Nederland door de wet beschermd tegen ondernemingen. Vooral op het gebied van garantie en koop op afstand is dit uitgebreid weggezet door de wet. De ondernemer kan zichzelf hiertegen tot op zekere hoogte wapenen in de algemene voorwaarden.

Wat zijn consumentenrechten?

De meeste consumentenrechten zijn van dwingende aard en er kan daarom niet van worden afgeweken. Dit houdt in dat de consumenten rechten altijd gerespecteerd moeten worden bij het opstellen van uw algemene voorwaarden. Als u hier geen rekening mee houdt zijn de bepalingen in uw algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar.

In geval van de verkoop van producten heeft u te maken met de regels van consumentenkoop. In geval van een gebrekkig product geldt er een bewijslast aan de kant van de ondernemer. Daarnaast geldt er bij koop of afstand een herroepingsrecht van 14 dagen. Tevens moet er bij koop op afstand een tal van dingen vermeld worden zoals de wijze van levering en levertijd.

De beste manier om uzelf te wapenen is door de consumentenrechten te respecteren. In uw algemene voorwaarden kunt u voldoen aan de eisen van het consumentenrecht. Daarnaast kunt u een onderzoek plicht voor de consument opnemen om zo de garantietermijn te beperken. Belangrijk is om ook een overmachtsclausule opnemen.  In situaties van overmacht kunt u dan niet aansprakelijk gesteld worden. Tot slot bestaat de mogelijkheid om de aansprakelijkheid te beperken tot de duur van een jaar.

In uw algemene voorwaarden kunt u de regels van het consumentenrecht “managen”.  Zodoende kunt u uw onderneming tot op zekere hoogte wapenen tegen consumentenrechten.

Wij zijn Avenc

  • 085 - 130 2685
  • info@avenc.nl
  • Roombekerveld 43, 7523JP te Enschede

Onze kennisbank

Leer zelf hoe de juridische wereld werkt. Bekijk onze uitgebreide kennisbank.

Aansprakelijkheid in de algemene voorwaarden uitsluiten
Algemene voorwaarden
In uw algemene voorwaarden kunt u bedingen laten opnemen die u en uw onderneming beschermen. Een van de meest belangrijke bedingen die dienen ter bescherming is het beding tot uitsluiting van de aansprakelijkheid in de algemene voorwaarden. Hoeveel aansprakelijk kunt u dan laten uitsluiten in uw algemene voorwaarden?
Lees verder
Algemene voorwaarden voor B2B anders dan voor consumenten
Algemene voorwaarden
Als de doelgroep van uw onderneming B2B, business to business is, zullen uw algemene voorwaarden er geheel anders uitzien dan wanneer uw doelgroep consumenten zouden zijn. Voor consumenten gelden namelijk strenge beschermingsregels vanuit de wet. Een consument heeft bijvoorbeeld 14 dagen bedenktijd na het kopen van het product en een geld terug garantie.
Lees verder
Wanneer kan een beding of de gehele algemene voorwaarden vernietigd worden?
Algemene voorwaarden
In geval van vernietiging blijft de rechtshandeling bestaan (anders dan bij nietigheid), maar heeft de vernietiging gevolgen voor de rechtsgevolgen. Vernietiging van een beding of de gehele algemene voorwaarden kan geschieden op basis van twee gronden (6:233 BW):
Lees verder