Consumenten worden in Nederland door de wet beschermd tegen ondernemingen. Vooral op het gebied van garantie en koop op afstand is dit uitgebreid weggezet door de wet. De ondernemer kan zichzelf hiertegen tot op zekere hoogte wapenen in de algemene voorwaarden.
De meeste consumentenrechten zijn van dwingende aard en er kan daarom niet van worden afgeweken. Dit houdt in dat de consumenten rechten altijd gerespecteerd moeten worden bij het opstellen van uw algemene voorwaarden. Als u hier geen rekening mee houdt zijn de bepalingen in uw algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar.
In geval van de verkoop van producten heeft u te maken met de regels van consumentenkoop. In geval van een gebrekkig product geldt er een bewijslast aan de kant van de ondernemer. Daarnaast geldt er bij koop of afstand een herroepingsrecht van 14 dagen. Tevens moet er bij koop op afstand een tal van dingen vermeld worden zoals de wijze van levering en levertijd.
De beste manier om uzelf te wapenen is door de consumentenrechten te respecteren. In uw algemene voorwaarden kunt u voldoen aan de eisen van het consumentenrecht. Daarnaast kunt u een onderzoek plicht voor de consument opnemen om zo de garantietermijn te beperken. Belangrijk is om ook een overmachtsclausule opnemen. In situaties van overmacht kunt u dan niet aansprakelijk gesteld worden. Tot slot bestaat de mogelijkheid om de aansprakelijkheid te beperken tot de duur van een jaar.
In uw algemene voorwaarden kunt u de regels van het consumentenrecht “managen”. Zodoende kunt u uw onderneming tot op zekere hoogte wapenen tegen consumentenrechten.
Leer zelf hoe de juridische wereld werkt. Bekijk onze uitgebreide kennisbank.